Vi har haft problem med att mejlutskicken från webbplatsen aril.se enbart nådde fram till ca 25 av 131 mottagare. Problemet berodde på att vår E-post-leverantör (Mailgun) hade flaggat vårt konto som misstänkt. Detta gjorde att antalet mejl vi kunde skicka blev starkt begränsat.
Förhoppningsvis ska nu problemen vara lösta och notifieringarna vid nya nyheter på aril.se ska gå ut till er alla.
För att ingen ska missa viktig information från styrelsen skickar vi ut en notifiering så fort vi publicerat en ny nyhet på www.aril.se.
Har ni några synpunkter eller funderingar på dessa notifieringar, skriv i kommentarsfältet eller mejla styrelsen@aril.se.
Några medlemmar ligger tyvärr efter med att betala sina månadsavgifter. Nu har föreningen aktiverat SBC kravhanteringstjänst vilket innebär att dessa avgifter behöver betalas omgående. I annat fall kommer följande process att startas.
Processen för kravhanteringen ser ut på följande sätt:
Åtta dagar efter förfallodagen skickas en påminnelseavi på restbelopp som överstiger 50 kronor. Skulder under 50 kronor läggs på avgiftsavin vid nästa kvartalsavisering
20 dagar efter förfallodagen skickas ett inkassokrav i enlighet med Inkassolagen (1974:182) på restbelopp över 425 kronor per avi.
Cirka 40 dagar efter förfallodagen blir styrelsen kontaktad av en jurist på SBC som erbjuder föreningen hjälp med att skicka en uppsägning till de bostadsrättshavare som har en total inkassoskuld över 3 500 kronor
Vi förstår att alla kan missa en betalning och hoppas att vi slipper en process enligt ovan. Vid frågor om betalda avgifter kontakta Sbc.
Från och med den 13 april är kärlen där du kan göra dig av med ditt växtavfall på plats i våra två miljörum. Observera att det tyvärr inte är tillåtet att slänga stora mängder jord i behållarna.
Behållarna kommer tömmas varannan vecka. Givetvis packar du ditt avfall väl så att så mycket som möjligt får plats.
Om behållaren är full, det vill säga locket går inte att stänga, får du ta med dig ditt växtavfall tillbaka till lägenheten och slänga det när det finns plats. Styrelsen kan beställa extratömningar om så behövs. Kontakta oss i så fall på styrelsen@aril.se.
Jord i blandat avfall
Blandat avfall får innehålla Brännbart avfall, Deponi, Skrot & Metall, Schaktmassor. Styrelsen har gjort tolkningen att det är OK att slänga jord i kärlen för ”Blandat avfall”.
När du ska gå till och från garaget måste du låsa upp dörren med din nyckelbricka INNAN du tar i handtaget. Om du rycker i handtaget när dörren är låst kan larmet gå av misstag.
Använd givetvis ALDRIG nödhandtaget för att öppna dörren såvida det inte är en allvarlig nödsituation och garaget behöver utrymmas.
Ställ aldrig upp garagedörren.
Idag har larmet gått två gånger: 13.29 på Bobergsgatan 75 och 17.36 på Labradorgatan 4 (Dörren som är felaktigt märkt Labradorgatan 6).
Skriv gärna i kommentarerna nedan om ni har tankar och idéer om larmet i garaget.
Föreningen har uppdaterat reglerna och digitaliserat processen för uthyrning av lägenhet i andra hand. Vi vill därför påminna om följande:
All andrahandsuthyrning måste godkännas av styrelsen, se föreningen stadgar.
För er som idag hyr ut er bostadsrätt men inte fått godkännande ber vi er omgående skicka in en ansökan. Ansökan ska göras digitalt på www.aril.se/foreningen/andrahandsuthyrning. Här finns också information om vilka regler som gäller vid uthyrning
Observera att även du som har fått godkänt att hyra ut din lägenhet sedan tidigare ska fylla i det nya ansökningsformuläret.
Vi ber er göra ansökan snarast, dock senast den 1 maj.
Den senaste tiden har det förekommit flera inbrott och inbrottsförsök i källarutrymmena i vår fastighet. för att råda bot på detta behöver både skalskyddet förbättras och alla vi som bor här vara uppmärksamma så att inte obehöriga slinker in.
En åtgärd som styrelsen som kommer genomföra inom kort är att förse de källardörrar som gränsar mot trappuppgångar med brytskydd som gör det svårare för en inkräktare att bryta upp dörren. Enligt byggbeskrivningen skulle dessa brytskydd funnits på plats vid slutbesiktningen, men detta har inte noterats av besiktningsmannen. Med tanke på rådande läge väljer styrelsen nu att på eget initiativ beställa dessa brytskydd. Vem som ska stå för kostnaden blir en senare diskussion mellan föreningen och Tobin/Erlandsson.
En svag punkt i vårt skalskydd är dörrarna från garaget in till trapphuset. Dessa får ej vara låsta eftersom de är utrymningsvägar från garaget. Därför valde styrelsen för cirka ett år sedan att larma dessa dörrar. Som många av er känner till har vi haft problem med att larmet utlösts av misstag. En åtgärd som vidtagits för att undvika detta är att inställningen har ändrats så att larmet numera inte utlöses om dörren står öppen för länge.
Garagelarmet har vid flera tillfällen de senaste veckorna saboterats. Styrelsen har låtit laga de trasiga magnetkontakterna och kommer även se över om det finns mer sabotagesäkra sätt att larma dessa dörrar.
Nu är det snart dags för städning garaget. För att städningen ska bli så bra som möjligt ber Parkona dig att inte parkera din bil i garaget mellan 8:00 och 15:00, onsdagen den 14 april.
Har du inte möjlighet att flytta din bil meddelar du detta till Parkona på elin@parkona.se.
Bilar som inte flyttas från garaget på ovan nämnda tid riskerar att nås av stänk av smutsigt vatten. För detta tar PARKONA inget ansvar.
Nu går det att återvinna uttjänta batterier och ljuskällor i våra två miljörum. Tänk på att samtliga ljuskällor ska vara hela.
Batterier
Alla förekommande, mindre batterityper. Observera att litiumjonbatterier överstigande en vikt av 500 gram får ej sorteras bland småbatterier då brandrisk föreligger. Kontakta Ragn-Sells om du är osäker.
Bly, Nickel, Nickelkadmium, Brunsten, Kvicksilver
Vätskefyllda batterier, Litiumjonbatterier över 500 gram
Ljuskällor
Blandning av glödlampor, lysrör och lågenergilampor exempelvis LED och Halogen. Samtliga ljuskällor skall vara hela. Armaturer eller andra komponenter får ej förekomma.
Snart kommer du kunna lämna växtavfall från terrass- och balkongplanteringar i våra miljörum.
Föreningen har beställt ett avfallskärl på 370 liter till vart och ett av miljörummen. Kärlen kommer tömmas varannan vecka mellan april och oktober och beräknas vara på plats i början av april.
Med hjälp av mobilappen Aptus Home eller via webben är det nu möjligt att fjärröppna entrédörren i ditt trapphus, lägga in en tillfällig besökskod som du kan dela ut om du väntar leverans eller ska få gäster. Även övernattningsrummet bokas från och med 2021-03-12 via Aptus Home.